Advertentievoorbeeld en diagnose tool van AdWords: Tips en uitleg
Het is een wat lange naam voor een van de handigste tools van Google AdWords. Met de tool Advertentievoorbeeld en Diagnose ziet u direct hoe uw advertenties in real-time presteren.
Wat kunt u met dit hulpprogramma van AdWords?
Google AdWords biedt een aantal handige hulpprogramma’s die u inzicht geven in de prestaties van uw advertenties. Met het hulpprogramma Advertentievoorbeeld en Diagnose kunt u zien of en hoe uw advertentie wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Dat alleen is al prachtig, maar eigenlijk biedt deze tool nog veel meer mogelijkheden.
Bekijk via Advertentievoorbeeld en Diagnose of uw advertentie wordt weergegeven
Wanneer u adverteert via AdWords wilt u natuurlijk weten of uw advertentie wordt weergegeven voor bepaalde zoekwoorden.
De meeste adverteerders Googlen dan het zoekwoord en dan zien ze het resultaat. Dat klinkt logisch, maar het is niet verstandig. Waarom?
Waarschijnlijk klikt u uit welbegrepen zuinigheid niet op uw advertentie waardoor u uw CTR nadelig beïnvloedt. Voor 1 zoekwoord is dat niet zo erg, maar als u dit regelmatig voor meerdere zoekwoorden doet kunt u daardoor uw advertentiepositie en CPC nadelig beïnvloeden.
Wanneer u hiervoor het hulpprogramma Advertentievoorbeeld en Diagnose voor gebruikt kunt u zoveel kijken als u wilt zonder uw CTR nadelig te beïnvloeden. Maar er zijn nog betere redenen waarom u daar deze tool voor moet gebruiken.
Bekijk uw advertentie vanuit diverse geografische locaties
Met Advertentievoorbeeld en Diagnose kunt u zelf aangeven vanuit welke fysieke locatie u een Google zoekopdracht invoert. U kunt dan ook zien of uw advertentie in Eindhoven beter of slechter wordt weergegeven dan in Rotterdam. En dat geeft weer allerlei inzichten.
Enkele tips voor het gebruik van de tool Advertentievoorbeeld en Diagnose
Het hulpprogramma Advertentievoorbeeld- en Diagnose geeft zoveel mogelijkheden dat ik u graag wat handige tips wil geven:
Tip 1: Bekijk uw advertenties vanuit diverse Google domeinen
U kunt niet alleen de geografische locatie wijzigen maar ook het Google domein. Stel dat u wereldwijd adverteert dan kunt u in real-time zien of uw advertentie in Parijs wordt weergegeven via Google.fr.
Tip 2: Vergelijk advertentieposities op belangrijke zoekwoorden via deze visuele tool
Wanneer u wilt weten wat de advertentiepositie is van uw advertentie kunt u dat via uw advertentiegroepen ook achterhalen. Toch loont het zeker de moeite om dit eens in het “echt” te bekijken via Advertentievoorbeeld en Diagnose. U ziet dan direct welke concurrenten een hogere of lagere positie innemen en hoe uw advertentie er nu in het echt uitziet, vergeleken met die van uw concurrenten. Raakt u dezelfde snaar als uw collega’s of juist een andere?
Tip 3: Bekijk hoe uw advertentie op verschillende apparaten wordt weergegeven
Zie direct of en op welke wijze uw advertentie op verschillende apparaten wordt weergegeven. U ziet of uw advertentie op mobiel wel of niet wordt weergegeven en hoe u het doet ten opzichte van uw concurrenten. Wanneer uw advertentie met een bepaalde bieding bijvoorbeeld niet goed scoort op mobiel gaat Google deze minder vaak weergeven of op een lagere positie.
Tip 4: Pas biedingen aan en zie direct de resultaten
Wanneer uw advertentiepositie te laag is naar uw mening kunt u veel zaken veranderen. Een van die zaken is het verhogen van uw biedingen. Wanneer u dit doet ziet u vaak direct het resultaat terug in deze tool. Natuurlijk ziet u die resultaten ook terug wanneer u de Kwaliteitsscore verbeterd, maar meestal niet zo direct als bij een bodverhoging.
Tip 5: Regelmatig uw advertentiepositie visueel checken
Wij gebruiken deze tool regelmatig voor het checken van de advertentiepositie op deze erg visuele wijze. Het voordeel is dat je direct een beeld hebt van de concurrentie met hun advertenties. Soms kunt u via Advertentievoorbeeld en Diagnose ook interessante ideeën opdien voor uw advertentieteksten en bepaalde insteken ziet die u anders over het oog zou zien.
naar Kennisbank ABC voor meer tips