Wijzigingsgeschiedenis AdWords

Hoe gebruikt u de tool Wijzigingsgeschiedenis bij AdWords?

Door Paul Haarman

Via het hulpprogramma Wijzigingsgeschiedenis kunt u als Google AdWords adverteerder precies zien welke wijzigingen in uw AdWords account zijn uitgevoerd. Dat is niet alleen interessant om eens terug te bekijken, maar vooral belangrijk voor de optimalisatie van uw AdWords campagnes.

Bekijk wie de wijzigingen heeft uitgevoerd

Wanneer uw AdWords account meerdere beheerderstoegangen heeft geeft het rapport wijzigingsgeschiedenis ook aan wie deze wijzigingen heeft ingesteld en uitgevoerd. Vooral wanneer u met een extern AdWords bureau werkt is dat belangrijk.

Stel de juiste tijdlijn in voor wijzigingsgeschiedenis

Begin altijd met het aangeven van de juiste tijdspanne waarin u uw AdWords wijzigingsgeschiedenis wilt bekijken. U geeft dat rechts bovenaan de pagina op. Het rapport wijzigingsgeschiedenis gaat tot 2 jaar terug.

Bekijk wijzigingen per AdWords campagne of advertentiegroep

Het rapport wijzigingsgeschiedenis geeft direct aan voor welke AdWords campagne en advertentiegroep de wijzigingen zijn uitgevoerd. U ziet dan ook direct waar de wijzing is doorgevoerd.

 

Enkele tips voor een goed gebruik van de AdWords tool Wijzigingsgeschiedenis

Vaak hoor ik dat adverteerders weinig gebruik maken van het Wijzigingsgeschiedenis Rapport binnen Google AdWords. Hier enkele tips die u wellicht op weg helpen om dit rapport vaker te gebruiken:

Tip 1: Filter de wijzigingsgeschiedenis op type wijziging

U kunt binnen het rapport wijzigingsgeschiedenis precies aangeven welk type wijzigingen u wilt bekijken. Zo kunt u zien welke wijzigingen zijn doorgevoerd op zoekwoorden, advertenties, budgetten, veranderingen van netwerkdistributie, targeting en biedingen.

Dat geeft u direct een helder beeld van de wijzigingen, zeker wanneer u deze wijzigingen als AdWords adverteerder niet zelf heeft uitgevoerd maar bijvoorbeeld gebruik maakt van een Google AdWords specialist.

Tip 2: U kunt alle wijzigingen met 1 klik ongedaan maken

Dit is echt een belangrijke extra tool die uw rapport wijzigingsgeschiedenis een extra dimensie geeft. U kunt dus best eens experimenteren met andere biedingen, advertentieteksten en budgetwijzigingen.

Wanneer de resultaten toch tegenvallen kunt u met de pijl-button achter elke wijziging die wijziging weer ongedaan maken. Echt reuze handig en zeker een reden om eens wat te experimenteren met uw AdWords campagnes.

Tip 3: Bekijk de wijzigingen in detail

Google AdWords houdt al uw wijzigingen van de laatste 2 jaar tot in detail bij en via Wijzigingsgeschiedenis kunt u daar op inzoomen. Wanneer u op “Details” klikt achter elke wijzigingsregel ziet u precies wat u of uw AdWords bureau heeft gewijzigd.

Stel dat u de tekst van uw advertentie heeft gewijzigd dan ziet u hier precies wat die wijzigingen inhouden. AdWords laat zien welke tekst u vroeger had en hoe u die precies heeft gewijzigd. Daarmee heeft u niet alleen inzage in het type wijziging maar ook de exacte inhoud van die wijziging.

Wanneer u een wijziging ongedaan maakt weet u dan ook precies waarin u die wijziging weer terugzet.

naar Kennisbank ABC voor meer tips