Uitleg en SEO tips title tag voor zoekmachines
Door Paul Haarman
De Title Tag van uw website of “titel voor zoekmachines” is een van de belangrijkste HTML code elementen voor de vindbaarheid van een webpagina. Met de Title Tag geeft u via een korte omschrijving aan waar uw webpagina over gaat. Het mooie ervan is dat zoekmachines deze omschrijving actief gebruiken om uw website te indexeren en bovendien deze Title Tag gebruiken in hun zoekresultaten. Dat klinkt allemaal als muziek in de oren voor de gemiddelde zoekmachine specialist en internet marketeer. Maar u en ik zijn niet gemiddeld, tijd dus om er eens wat dieper in te duiken.
De Title Tag kort uitgelegd (nou ja kort)
Zoals welhaast elke online marketing term wordt ook de Title Tag met allerlei verschillende namen aangeduid. Zo wordt deze “meta title” genoemd, maar ook “titel of title voor zoekmachines” of “website titel”. Op zich is de meest gebruikte vorm, Title Tag, eigenlijk de meest verwarrende en misleidende. Op de eerste plaats is de Title Tag geen “tag”, maar een HTML element. Op de tweede plaats wordt de term “title tag” veel vaker gebruikt bij het benoemen van afbeeldingen (je kunt een afbeelding met een Alt Tag en een Title Tag benoemen). Kortom, het is allemaal weer lekker verwarrend, maar dat houdt mijn vakgebied wel mysterieus en dat is altijd mooi meegenomen.
Nu de korte uitleg dus: Met de Title Tag geeft u in maximaal 67 karakters aan waar uw webpagina over gaat. Die informatie wordt bijna helemaal bovenaan een webpagina in de HTML code weergegeven zodat zoekmachines direct een duidelijk beeld krijgen van de inhoud van uw webpagina. Deze titel kan dan door zoekmachines worden weergegeven als vetgedrukte aanklikbare titelregel bij de zoekresultaten. Bij Google (en de meeste andere zoekmachines) is deze blauw.
Zo ziet de Title Tag bij Google eruit:
Haarman Internet Marketing - Online resultaten halen
www.haarmaninternetmarketing.nl/
Haarman Internet Marketing, meer dan 14 jaar ervaring in internet marketing. Google Partner AdWords, SEO, conversie verbetering.
De vetgedrukte, onderlijnde titel is de door mijzelf opgegeven Title Tag van de Homepage van mijn website. Onder de titel zet Google de URL van de betreffende webpagina (soms afgekort bij lange URL’s) en daaronder vindt u de zogenaamde Meta Description voor zoekmachines.
Zoekmachines kunnen de Title Tag weergeven, maar dat hoeft niet
Zoals gezegd gebruiken zoekmachines de Title Tag bij het indexeren en beoordelen van uw webpagina. Laten we Google eens als voorbeeld nemen. Wanneer iemand een zoekopdracht intikt geeft Google een titel en korte beschrijving van die pagina in de SERP’s (zoekmachine resultaten pagina) weer. Dat kan de door u opgegeven Title Tag zijn, maar dat hoeft niet. Ook als u geen Title Tag hebt opgegeven maakt Google een titel aan en dat doen ze soms ook wanneer u dat wel hebt gedaan.
Waarom is de Title Tag zo belangrijk voor uw SEO strategie?
Het antwoord hierop is eenvoudig. De Title Tag wordt door alle zoekmachines gebruikt om uw webpagina te indexeren. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot de Meta Description (de beschrijvende tekst die ook ingaat op de inhoud van uw webpagina). Alleen de Title Tag heeft dus directe SEO-kracht. Bovendien wordt de opgegeven Title Tag in meer dan 90% van de gevallen ook daadwerkelijk weergegeven als titel boven uw zoekresultaat. U heeft daarmee ook direct een middel om uw doelgroep op een overtuigende wijze aan te spreken en ze uit te nodigen om te klikken op uw zoekresultaat. Dat heeft weer invloed op de CTR van uw zoekresultaat en dat kan uw webpagina weer verder omhoog stuwen in de zoekresultaten. Kortom, de Title Tag van uw webpagina is echt belangrijk voor uw SEO strategie.
Uit hoeveel karakters mag de Title Tag bestaan?
Oei, dat is direct een vraag die wederom alom verwarring zaait. U kunt daar verschillende antwoorden op vinden. Het verschilt ook per zoekmachine. Maar ook binnen Google kan het verschillen. Soms geeft Google de voorkeur aan een korte titel, soms een langere. Ik ga uit (en daar sta ik zeker niet alleen in) van een maximaal aantal karakters van 67. Uit onderzoek is gebleken dat een Title Tag van maximaal 55 karakters in 95% van de gevallen ook zoals door u is opgegeven door Google wordt weergegeven. Met iets langere Title Tags zakt dit tot 90%. Maar het weergeven van een Title Tag staat los van de indexering en het gebruik ervan door zoekmachines. Houd dus rustig 67 aan, maar ga er in ieder geval nooit overheen (en ik zie dat dit toch nog vaak gebeurt).
Enkele SEO tips voor een effectieve Title Tag
Een goede Title Tag zorgt ervoor dat uw doelgroep uw webpagina beter kan vinden in de zoekresultaten van de bekende zoekmachines. Hier geef ik enkele SEO tips voor de optimalisatie van de Title Tag. Zoals altijd zijn het enkele praktische tips die ik zelf gebruik bij het samenstellen van Title Tags, een werkje wat ik vaak en veel moet doen (met liefde en plezier trouwens).
Tip 1: Denk altijd aan uw doelgroep
Het gaat erom dat uw Title Tag uw doelgroep aanspreekt. Dat is om meerdere redenen belangrijk. Op de eerste plaats wilt u uw webpagina vooral goed vindbaar maken voor een groep mensen die de zoekwoorden intikken die passen bij uw doelgroep. Het gaat er immers om meer gerichte bezoekers naar uw website en webpagina’s te trekken, niet zomaar random bezoekers. Op de tweede plaats wordt de door u opgegeven Title Tag welhaast altijd de aanklikbare titel van het zoekresultaat. Zorg er dan ook voor dat uw doelgroep zich kan vinden in die titel. Dat verhoogt de CTR van uw zoekresultaat en maakt uw zoekresultaat steeds relevanter voor die specifieke zoekopdracht.
Voorbeeld:
Stel u verkoop werkschoenen voor industriële toepassingen. Dan heeft u niets aan bezoekers die op zoek zijn naar gewone schoenen. Een Title Tag met de term “werkschoenen” is dan beter dan een Title Tag met de term “schoenen voor werk”. Met die laatste term zet Google uw resultaat te breed in. Ook zal een aanvulling met “diverse industriële toepassingen” uw doelgroep meer aanspreken dan “in diverse maten en kleuren”. De CTR van de eerste aanvulling zal voor UW DOELGROEP hoger liggen. De verkeerde keuze van Title Tag zal juist de CTR voor de VERKEERDE DOELGROEP verhogen waarmee u de verkeerde bezoekers aantrekt die snel afhaken op uw website en u in een negatieve SEO spiraal verzeild raakt.
Tip 2: Bepaal de Title Tag op basis van het doel van de webpagina
Dat klinkt wat verwarrend. Ik leg het uit. Elke webpagina heeft een doel (of zou dat toch moeten hebben). De grote vraag bij elke webpagina is welk zoekverkeer u hiermee wilt triggeren. Wanneer we Tip 1 nog eens erbij halen moet dit zoekverkeer idealiter bestaan uit uw doelgroep, maar uw doelgroep zoekt telkens anders. Men gebruikt andere zoekwoorden en ook hangt het af van de vraag of uw webpagina vooral goed vindbaar moet zijn voor nieuwe bezoekers of terugkerende bezoekers. Ik voel het al, ik ben nog niet duidelijk genoeg, daarom weer een voorbeeldje.
Voorbeeld:
Laten we eens een gemiddelde Homepage nemen. Het doel van uw Homepage is toch vooral dat deze goed vindbaar is wanneer men de naam van uw bedrijf of organisatie intikt in Google. Wat mij betreft moet de Homepage niet echt meer doen (hoewel het zeer belangrijk is om die Homepage ook te richten op major keywords, maar niet als doel maar als ondersteuning). Bovenal moet uw Homepage goed vindbaar zijn voor uw bedrijfsnaam of domeinnaam. Zet dan ook uw bedrijfsnaam of branded domeinnaam altijd in de Title Tag van uw Homepage. Voor andere pagina’s gelden weer andere doelen.
Tip 3: Gebruik koppeltekens in uw Title Tag
Waar hebben we het nu weer over? Persoonlijk houd ik erg van een mooie Title Tag die uit 2 of meer korte frases bestaat afgescheiden door een horizontaal koppelteken of verticaal onderbrekingsteken . Bekijk de Title Tag van mijn Homepage nog even en u begrijpt wat ik bedoel. Dergelijke afscheidingen maken uw Title Tag duidelijk en goed leesbaar. Het verhoogt de CTR en daarmee wint u de strijd ten opzichte van uw concurrentie.
Tip 4: Maak nooit valse beloften in uw Title Tag
U mag dit zeer ruim interpreteren. Uw Title Tag moet 100% overeenkomen met de inhoud van uw webpagina. De Title Tag is als de titel van een boek of film. Wanneer heeft u zich voor het laatst bedrogen gevoeld na het zien van een film op basis van een welluidende titel (gebeurt mij om de haverklap). Heeft u het over “altijd de laagste prijzen” in uw Title Tag, prima. Maar zorg dan ook dat men dit op die webpagina kan terug zien.
Tip 5: Focus u altijd op het centraal zoekwoord of zoekwoordcombinatie
De Title Tag is zeer zoekgevoelig. Zorg er dan ook voor dat uw centrale zoekwoord of zoekwoordcombinatie voorkomt in de Title Tag. Dat mag best een wat langere combinatie zijn. Omdat ik graag wil dat deze pagina goed vindbaar is voor een specifieke doelgroep die op zoek is naar SEO tips en uitleg omtrent de Title Tag zal in de Title Tag van deze pagina de combinatie “Title Tag” en “SEO tips en uitleg” voorkomen. Nu maar hopen dat zoekmachines dit goed oppakken natuurlijk. Ik weet dat nu op het moment van schrijven niet, maar u mag het gerust eens testen via uw favoriete zoekmachine… O ja, het is natuurlijk niet zo dat een perfecte Title Tag wonderen doet. Vele andere factoren bepalen of uw webpagina goed vindbaar is voor precies de juiste doelgroep.
Tip 6: Stem Title Tag en Meta Description goed op elkaar af
De Title Tag en de Meta Description zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nou ja, het kan goed zijn dat zoekmachines wel uw opgegeven Title Tag tonen maar niet de door u opgegeven Meta Description. Maar het is wel een goed idee om ervan uit te gaan dat ze beiden worden getoond. Met uw Title Tag haakt u in op het centrale zoekwoord en zorgt u voor een korte punch-line. Met de Meta Description voegt u daar extra verduidelijking aan toe. Zorg dat ze mooi op elkaar aansluiten, verhelderend, onweerstaanbaar en prikkelend.
naar Kennisbank ABC voor meer tips