Wat is SEA

SEA als online advertentiebegrip

Door Paul Haarman

SEA staat voor Search Engine Advertising en kan het best worden omschreven als het optimaliseren van het adverteren in zoekmachines waarbij het doel is de advertentie zo opvallend mogelijk te plaatsen voor zo laag mogelijke kosten aan een zo gericht mogelijk publiek.

SEA begint met de doelgroep in gedachte

Voor een website of webshop zijn gerichte bezoekers van cruciaal belang.

Dat geldt voor website bezoekers die via de natuurlijke zoekresultaten naar een website gaan, maar dat geldt nog meer voor betalende bezoekers die via advertenties binnenkomen.

Hoe gerichter uw website bezoekers trekt die precies op zoek zijn naar wat u te bieden heeft, hoe hoger de tevredenheid van die bezoeker en hoe beter de conversie van bezoeker naar klant en hoe hoger het rendement van uw investeringen in advertenties.

Bij SEA staat die doelgroep dan ook op nummer 1, maar de vraag komt dan op hoe je die doelgroep kunt triggeren?

Google Ads beheer en optimalisatie


SEA en de juiste zoekwoorden

Welke zoekwoorden en zoekwoordcombinaties triggeren het juiste publiek dat op zoek is naar wat uw website of webshop te bieden heeft?

Dat is een moeilijkere vraag dan die op het eerste gezicht lijkt. Maak je in deze fase een fout dan resulteert dat in het verkeerde publiek, te hoge kosten en een advertentiecampagne die gedoemd is om te mislukken.

SEA kan niet zonder een gedegen en doordachte zoekwoordselectie die daarna nog vaak gemonitord moet worden.

 

Aansluiting van zoekwoorden en advertenties

Bij SEA moet alles zo naadloos mogelijk aansluiten. Elk zoekwoord van betekenis moet een zo gerichte en relevant mogelijke advertentie krijgen.

Dat is een heel werk waarmee je net het verschil met de concurrentie kunt maken.

Ook hier geldt weer: doe je dit niet goed, dan stijgt de CPC (kosten per klik) en daalt de advertentie in de zoekresultaten waardoor de traffic en de CTR (Click Through Rate) afneemt.

SEA voor Google AdWords en Bing Ads

Zowel voor Google AdWords als voor Bing Ads speelt SEA een belangrijke rol.

Vanwege de hoge advertentie-concurrentie bij Google AdWords en de soms relatief hoge CPC’s komt SEA bij AdWords wel nauwer dan bij Bing Ads waar de CPC een stuk lager ligt en de wijze van adverteren wat grofmaziger is.

Bij Bing Ads spelen echter weer andere zaken een rol waardoor SEA daar ook een groot verschil kan maken.

naar Kennisbank ABC voor meer tips