Uitleg en tips sitelinks
Door Paul Haarman
Sitelinks zijn de links die onder bepaalde zoekresultaten staan van zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Ook wordt de term sitelinks gebruikt voor links die u aan Google AdWords advertenties kunt geven.
Sitelinks met of zonder tekst snippets
Google en Bing geven aan de sitelinks onder de zoekresultaten meestal een kleine tekst snippet mee die bezoekers informatie geeft over dat specifieke onderwerp.
Yahoo doet dit weer niet, die houdt het bij een pure link naar een subpagina.
Wat is het doel van sitelinks?
Sitelinks geven bij een zoekresultaat informatie over onderliggende rubrieken van die website. Sitelinks helpen potentiele website bezoekers om direct te kunnen navigeren naar dat onderdeel van de website waar men naar op zoek is.
Zoek je bijvoorbeeld op “Schiphol” dan krijg je sitelinks naar Vertrektijden en Aankomsttijden. Sitelinks zijn dus vooral een hulpmiddel om gebruikers van een zoekmachine sneller naar de meest relevante pagina van hun zoektocht te brengen.
Kun je zelf controle uitoefenen op sitelinks vermeldingen?
Een vraag die vaak gesteld wordt. Iedere website eigenaar wil wel een groot aantal sitelinks hebben onder de zoekresultaten van de eigen website.
Vaak vraagt men zich af of je dit kunt opgeven aan Google of dat je je ergens moet aanmelden. Het antwoord is nee.
De zoekmachines bepalen dit zelf. Zij bekijken op basis van de zoekopdracht of er wel of niet sitelinks onder bepaalde zoekresultaten worden geplaatst.
Maar daarmee is nog geen volledig antwoord op deze vraag gegeven want je kunt zelf inderdaad wel een aantal zaken doen waardoor je meer kans hebt op de plaatsing van sitelinks.
Wat je zelf kunt doen aan sitelinks
Hoewel je zelf dus geen directe invloed hebt op het tonen van sitelinks onder de zoekresultaten kun je er wel voor zorgen dat de kansen daarop stijgen.
Hier een aantal tips over sitelinks:
1. Zorg dat je website een toegankelijke URL structuur heeft
Hoe duidelijker je aangeeft wat de inhoud van webpagina’s is in de eigen website hoe meer kans op sitelinks. Vooral de URL structuur speelt daarin een grote rol.
Statische URL’s die de inhoud goed aangeven hebben een duidelijke voorkeur boven dynamische URL’s en dat scheelt in de toevoeging van sitelinks.
2. Zorg voor relevante webpagina’s
Hoe beter uw website inhaakt op een specifiek thema hoe meer kans er is dat sitelinks worden vermeld. Zoekmachines plaatsen alleen sitelinks van subpagina’s die relevant zijn voor de specifieke zoekopdracht.
Vandaar dat Aankomsttijden, Vertrektijden en Parkeren als sitelinks worden vermeld bij de zoekopdracht “Schiphol” en niet hun reisbureau wat ook een subpagina is.
3. Gebruik goede ankerteksten voor de interne links
Belangrijk is hoe uw interne linkstructuur is opgebouwd. De juiste ankerteksten helpen de relevantie van uw subpagina’s.
4. Gebruik relevante Alt Tags voor link-afbeeldingen
Goede Alt Tags onder plaatjes die een link vormen naar een andere pagina moeten de juiste informatie kort en bondig weergeven. Dat geeft meer kans op een sitelink van de pagina waar u naar verwijst.
5. Het verlagen van een sitelink URL
Wanneer u niet tevreden bent over een vermelde sitelink kunt u zelf actie ondernemen. Hier heeft u dus wel direct invloed op.
Via Google Webmaster Hulpprogramma kunt u de bewuste URL verlagen in waarde als sitelink.
6. Sitelinks in Google AdWords
Via Google AdWords kun je zelf sitelinks instellen. Je kunt meerdere sitelinks opgeven naar pagina’s die je in de schijnwerpers wilt zetten. Google bepaalt echter zelf welke en hoeveel sitelinks hij laat zien.
Het mooie is dat deze sitelinks niets extra’s kosten. De CPC gaat dus niet omhoog.
Er is wel 1 voorwaarde: de advertentie moet wel op de eerste 3 plaatsen staan in de zoekresultaten anders worden ze niet weergegeven.
Anders gezegd, ze zijn alleen zichtbaar bij de AdWords advertenties die boven de natuurlijke zoekresultaten worden weergegeven, niet bij de advertenties aan de rechterkant.
Het grootste voordeel is dat mensen direct kunnen navigeren naar de voor hen meeste relevante pagina’sv waardoor de CTR stijgt, uw Quality Score kan stijgen, uw advertentiepositie kan stijgen en wellicht uw CPC daalt. Altijd doen dus.
Een ander voordeel van deze AdWords sitelinks is dat uw advertentie groter wordt.
naar Kennisbank ABC voor meer tips