Linkbuilding tips

Linkbuilding, wel of niet?

Door Paul Haarman

Is linkbuilding de Heilige Graal van zoekmachine optimalisatie? Je zou het haast denken als je de vele linkbuilding voorstellen voorbij ziet komen. Voor mij persoonlijk gaat er welhaast geen dag voorbij of ik moet weer een linkbuilding voorstel wegklikken uit mijn mailbox, ongeopend weliswaar, want ik heb het niet zo op linkbuilding. Dat klinkt misschien gek uit de mond van een internet marketeer en het is ook niet helemaal waar. Verwarrend? Ja, dat is het begrip linkbuilding inderdaad. Tijd voor een uitleg en een handvol tips die u naar eigen inzicht kunt gebruiken.

Waarom zijn links zo belangrijk?

Eerst wat historie. Jaren geleden gaf Google aan dat een belangrijke indicator voor de autoriteit van een website het aantal kwalitatieve backlinks naar een site was. De autoriteit van een webpagina wordt door Google uitgedrukt via de term PageRank, een wijze van beoordeling die uitgevonden is door Google oprichter Larry Page en die daar direct zijn eigen naam op heeft geplakt (geef hem eens ongelijk). Die PageRank wordt voor een belangrijk deel bepaald door de kwalitatieve backlinks.

Conclusie: u moet er dus voor zorgen om zoveel mogelijk kwalitatieve backlinks te krijgen. Tot zover klopt het allemaal en lijkt het alsof linkbuilding inderdaad de sleutel naar het paradijs is. Maar ergens is het fout gegaan.

Dus zorg voor veel backlinks, …..of niet?

Tsja, dat is de vertaling die op grote schaal werd gemaakt. Google wil backlinks, dus dan gaan we daar voor zorgen en linkbuilding werd het toverwoord van vele SEO goeroes. Maar dat is niet wat Google heeft gezegd en zeker niet wat ze bedoelen. Waar het wel omgaat is dat uw website, of beter webpagina, zo’n unieke relevante content heeft dat een andere website daar graag naar wil linken. Waarom? Omdat uw webpagina precies die aanvulling of verdieping geeft die die andere webpagina niet geeft. Zo ontstaan natuurlijk gevormde backlinks die u verkrijgt op basis van uw content en dat bouwt steentje voor steentje aan uw autoriteit en PageRank en dat kan uw website omhoog stuwen in de zoekresultaten.

Follow en no-follow links

Webmasters kunnen aan hun uitgaande links de toevoeging “no-follow” geven. Daarmee wordt de autoriteit (of PageRank) van die website niet doorgegeven aan de ontvanger van de link. Zo’n backlink zorgt wel voor eventueel verkeer naar uw website (wanneer men op de link klikt), maar verder negeren zoekmachines deze link. Dat is jammer voor de linkbuilders onder ons, want daar draait het juist om de autoriteitsoverdracht van de ene website naar de andere. Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat nu juist de backlinks van die belangrijke blogs en websites allemaal no-follow zijn.

 

Actieve en passieve linkbuilding

Ben ik een tegenstander van linkbuilding? In de meeste gevallen wel. Het probleem zit hem in het woord “building” wat voor mij veel te actief is. Maar ik moet het wel nuanceren. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is wel degelijk belangrijk,  maar die verkrijgt u niet door te bouwen aan uw links, maar door te bouwen aan uw website. Ik ben dan ook een fan van passieve linkbuilding. Kwalitatieve follow backlinks ontstaan voor een groot deel door het bieden van kwalitatieve content.

Betekent dat u helemaal niets hoeft te doen? Nee, zeker niet, u hoeft niet lijdzaam af te wachten. Maak uw content zichtbaar voor de wereld, maar het doel is niet de link, niet het afsnoepen van autoriteit van een andere website, maar uw kwalitatieve content zichtbaar maken voor uw doelgroep.

 

Actieve tips voor passieve linkbuilding

Vergeet korte termijn linkbuilding, ga voor lange termijn content sharing. Hier geef ik wat tips die een andere kijk op linkbuilding geven (niet dat mijn mening origineel is hoor, ik ben zeker niet de enige internet marketeer die er zo over denkt):

Tip 1: Zorg voor diepgang in uw content

Kwalitatieve website content is vaak verdiepende content. Dat betekent dat u echt diep op een bepaald thema mag ingaan. Dergelijke content geeft vaak ook toegevoegde waarde aan gelijksoortige content op andere websites. Dat betekent niet dat uw gehele website uit dergelijke verdiepende content moet bestaan, het gaat dan om webpagina’s die een bepaald thema op een zeer specifieke wijze belichten. Denk bijvoorbeeld aan onderzoeksresultaten, ervaringen uit eigen hand, uitgewerkte meningen, zeer gedetailleerde beschrijvingen van producten, technische oplossingen, doe-het-zelf oplossingen, praktische tips en ga zo maar door.

Tip 2: Zorg voor de juiste Share Buttons

Social Media kan een krachtig medium zijn om uw content onder uw doelgroep te verspreiden. Dat is vaak het begin van een toekomstige backlink. Bovendien tellen die aangeklikte links via Twitter en Facebook ook mee. Bedenk wel of u al die share-buttons nodig heeft. Richt u zich op de zakelijke markt, dan is Facebook niet het belangrijkste medium (ja, ik weet het, niet iedereen zal het daarmee eens zijn, maar ik durf dat toch in zijn algemeenheid te zeggen). Waarom trouwens niet alle Social Media share buttons op uw webpagina’s zetten? Teveel share-buttons vertragen uw webpagina en dat is ook niet goed voor uw SEO, en daar draait dit artikel nog steeds om. Bovendien overvraagt het de bezoeker een beetje.

Tip 3: Wat met linkbuilding als commentaar op blogs?

Ik moet hier iets over schrijven. De grootste ergernis van bloggers en online nieuws magazines zijn de commentaren met als doel een link te verkrijgen. Natuurlijk zijn al die links tegenwoordig no-follow geworden, maar nog steeds zie je ze voorbij komen. Dus geen commentaar geven op blogs? Nee, dat zeg ik niet. Juist wel doen! Maar niet voor de kwalitatieve backlink of PageRank(die is er toch niet meer),  maar wel om met een goed commentaar wederom verdieping aan het artikel of blogpost te geven. Wellicht dat sommige mensen uw commentaar zo goed vinden dat ze eens een bezoekje aan uw website brengen en wie weet wat daar uit kan komen.

Tip 4: Maak gerichte content die relevant is voor uw doelgroep

De kern van deze tip is DOELGROEP. Het heeft weinig zin om kwalitatieve content te maken waar uw doelgroep niet naar op zoek is. Dat is geen makkelijke opgave want u weet nooit helemaal zeker waar uw doelgroep niet naar op zoek is, maar waarschijnlijk wel waar men wel naar op zoek is. Dat is een verwarrende zin (sorry). Wat ik bedoel is dat mensen zo verschillend zijn dat sommige wel erg ver gaan in hun honger naar informatie. U weet dus niet of er inderdaad mensen zijn die uw artikel als autoverkoper over ventieldopjes willen lezen en kunnen waarderen. Maar waarschijnlijk weet u wel dat een grote groep van uw potentiele klanten gebaat zou zijn met informatie over de recente Euro NCAP veiligheidstesten van de door u verkochte auto’s. Richt u dus vooral op die zaken die uw doelgroep vooruit helpen.

Tip 5: Koop nooit backlinks in

Zoals ik al zei krijg ik welhaast elke dag een aanbieding om voor een habbekrats honderden backlinks te kopen. Meestal komen deze aanbiedingen vanuit de gehele wereld binnen van “gespecialiseerde” linkbuilding bureaus. Voor 100 Euro krijgt u vaak al een zak vol met backlinks. Lekker goedkoop, dus why not? Alstublieft, begin er niet aan. Het kan werkelijk enorme schade aan uw website reputatie brengen. Deze backlinks zijn van slechte kwaliteit en niet relevant voor uw doelgroep. Nog erger is dat zoekmachines de bronnen van die backlinks al lang op hun radar hebben. Ze weten dan ook dat u met deze goedkope links uw reputatie wilt opvijzelen. Dat werkt niet, u trekt ook niet uw oude vuile schoenen aan als u indruk wilt maken. Bovendien zorgen deze backlinks voor een explosie van backlinks, dat op zich is al verdacht. Goede kwalitatieve backlinks komen niet in horden op u af, ze worden langzaam en natuurlijk gevormd. Helaas, geen quick fixes dus.

Tip 6: Bekijk uw Webmaster Hulpprogramma regelmatig

Via het Webmaster Hulpprogramma van Google krijgt u een goed beeld van uw backlinks. Er bestaan trouwens ook andere tools die dit goed in kaart brengen. De tools van Moz zijn daarbij een aanrader, maar die zijn niet gratis. Waar moet u op letten? Kijk vooral naar de hoeveelheid backlinks en de bronnen van die links. Normaliter moet u daar een gestage groei in zien. Een belangrijk punt is dat baclinks met een erg groot volume goed in de gaten moeten worden gehouden. Sommige links kunnen door een technische fout backlinks blijven spuwen. Dat betekent dat uw ene backlink bijv. enkele duizenden backlinks creëert. Ongewild bent u dan in de ogen van Google bezig met linkmanipulatie. Ik heb dit zelf wel eens meegemaakt. Neem dan contact op met de webmaster van die website. Deze kan het probleem herstellen.

Tip 7: Dus wat wel en niet bij linkbuilding?

Mijn persoonlijk advies is om niet actief op zoek te gaan naar backlinks. Concentreer u op uw website content, deel die content via Social Media. Maak u zelf gerust kenbaar via blogs of nieuws sites die over uw thema berichten. Het doel is dan toegevoegde waarde aan dat artikel te geven. Plaats gerust uw link, maar vergeet de waarde van die link, die is toch no-follow. Struin het web niet af voor plaatsen waar u uw link kunt achterlaten. U bent geen kat die een terrein moet afbakenen, zorg dat u een slimme uil bent die altijd bereid is om kennis te delen.

naar Kennisbank ABC voor meer tips