Affiliate Marketing en PPC, PPS en PPL
Door Paul Haarman
Met affiliate marketing betaalt een adverteerder een commissie aan een affiliate voor het tot stand brengen van een vooraf bepaalde actie.
Die actie kan een daadwerkelijke verkoop zijn, een lead of een klik naar de website van de adverteerder. Een affiliate is een uitgever van een website of de beheerder van een e-mail bestand.
Affiliate marketing is meestal verkoopgericht
Hoewel affiliate marketing niet per se sales-driven moet zijn is dat vandaag de dag wel vaak het geval.
Bij een verkoopgerichte affiliate marketing krijgt de affiliate alleen een commissie over een aan hem of haar toewijsbare volledig afgewikkelde transactie. Wanneer affiliate marketing meer gericht is op het binnenhalen van leads wordt in het algemeen gesproken van lead generation.
Affiliate marketing en het affiliate netwerk
Een affiliate netwerk brengt adverteerders en affiliates bij elkaar. Affiliates sluiten zich aan bij 1 of meerdere affiliate netwerken en kunnen daar een keuze maken uit de aangeboden deals van de adverteerders.
Verder faciliteert het affiliate netwerk promotiemateriaal van de adverteerders middels een vaak ruim aanbod aan diverse banners en bannerformaten.
De tracking cookie: een cruciaal onderdeel in affiliate marketing
Middels een tracking cookie die aan een link of banner bij de affiliate wordt gekoppeld kan het affiliate netwerk de gewenste actie (sale of lead) toewijzen aan de rechthebbende affiliate.
Wat dat laatste betreft zijn diverse toewijzingssystemen beschikbaar. Meestal gaat het om de zogenaamde “last cookie count” waarbij de affiliate die de laatste klik heeft bewerkstelligd voor de definitieve actie recht heeft op de afgesproken commissie.
Affiliate marketing zonder affiliate network
Grote online retailers hebben vaak een eigen affiliate marketing programma waarbij afzonderlijke affiliates zich direct kunnen aansluiten zonder tussenkomst van een affiliate netwerk. Bekende voorbeelden zijn Amazon, Bol.com en Wehkamp.
Het voordeel voor de affiliates is dat de commissie hoger kan uitvallen en de directe betrokkenheid met de adverteerder. Aan de andere kant bieden affiliate netwerken een grotere variëteit aan affiliates wat vanuit commercieel oogpunt interessanter kan zijn.
Pay Per Click, Pay Per Lead en Pay Per Sale
Afhankelijk van de afgesproken actie wordt de affiliate betaald per verkochte omzet (Pay per Sale), of per binnengebrachte gerichte lead (Pay Per Lead) of voor een simpele klik richting de website of webshop van de adverteerder (Pay Per Click).
naar Kennisbank ABC voor meer tips