Conversie doelen en conversie verbeteren
Door Paul Haarman
Conversie betekent in de wereld van internet marketing het maken van klanten uit website bezoekers.
Met SEO en SEA probeer je gerichte klanten naar een website of webshop te trekken en conversie maakt van die bezoekers prospects of klanten.
Conversie kan verschillende uitkomsten hebben
Conversie is niet altijd gericht op het maken van klanten. Er kunnen diverse doelen zijn die als conversie aangemerkt kunnen worden.
Hieronder een lijstje van mogelijke conversiedoelen:
1. Conversie gericht op nieuwe klanten
Meestal is het doel dan nieuwe klanten uit website bezoekers te halen. Het kan gaan om het registreren als klant of het maken van een klant account.
2. Conversie gericht op bestellingen
Dit speelt natuurlijk vaak bij webshops waarbij de bedoeling is dat de bezoekers van een webshop producten plaatsen in een winkelmandje en dat ook daadwerkelijk afrekenen.
3. Conversie gericht op herhalende bestellingen
Vaak is dat een speciaal doel bij webshops waartoe ook specifieke middelen ter beschikking staan.Wanneer iemand al een bestelling heeft geplaatst is het belangrijk om van eenmalige klanten repeterende klanten te maken.
Omdat de gegevens van de klant bekend zijn kan middels nieuwsbrieven, e-mail marketing en extra herhalingskortingen hierop ingespeeld worden.
4. Conversie gericht op leads
Vooral in B2B omgevingen is lead generation een belangrijk conversiedoel. Zakelijke websites willen graag dat potentiele klanten hun gegevens achterlaten of informatie opvragen zodat dit in het verkoopkanaal verder opgenomen kan worden.
Meestal is de conversie van prospects in klanten een zaak van de verkoopafdeling in zakelijke markten maar het binnenhalen van leads is dan weer een echt online conversiedoel.
Natuurlijk zijn er ook vele zakelijke webshops waarbij wel direct gestuurd wordt op een bestelling van de klant, maar dit hangt af van de branche en de aard van het product. Hoe technischer het product of de dienst, hoe lastiger het is om direct een order online af te wikkelen.
5. Conversie gericht op aanvragen en inschrijvingen
Nieuwsbrieven, informatie-aanvragen, inschrijvingen op (gratis) events, het kunnen allemaal aparte conversiedoelen zijn. Soms zit daarachter dan nog een commercieel verhaal, soms niet zoals bij overheden die specifieke informatie zo effectief en efficiënt mogelijk over een doelpubliek willen verspreiden.
6. Conversie gericht op doelpagina’s
Vaak worden bepaalde webpagina’s in een website of webshop als belangrijk beschouwd. Hier worden dan vaak doelpagina’s voor aangemerkt waarbij een bezoeker idealiter naar die pagina’s wordt getrokken.
Vele websites stellen doelpagina’s in via Analytics, een handige tool die direct inzage geeft in de effectiviteit van de website en de gerichtheid van het bezoekersverkeer. Op zich is dat een prima zaak, wel 1 waarschuwing: staar u niet teveel blind op doelpagina’s, het gaat altijd om het uiteindelijke doel van uw bedrijf of organisatie.
Conversie verhogen
Het verhogen of verbeteren van conversie is een belangrijk doel in internet marketing. Het is echter geen eenduidige wetenschap.
A/B testing en out-of-the-box denken komt er vaak bij kijken. Vaak hebben de kleinste wijzigingen het grootste effect.
Conversieverhoging is daarbij ook afhankelijk van vele variabele factoren. Zo bepaalt de gerichtheid van uw bezoekersverkeer voor een groot deel de uitkomst van uw conversieratio.
Hoe gerichter uw bezoekers op zoek zijn naar wat u te beiden heeft, hoe makkelijk u conversie kan bewerkstelligen.
Een andere wijze van adverteren of de betere vindbaarheid van uw website op minder weliswaar relevante maar minder actiegerichte zoekwoorden heeft een invloed op uw conversie.
naar Kennisbank ABC voor meer tips