CPC als afrekenmodel bij online adverteren
Door Paul Haarman
CPC is de afkorting van Cost Per Click. Het begrip CPC komt vanuit de wereld van het online adverteren waarbij de adverteerder betaalt voor elke klik op een advertentie.
Die advertentie kan bestaan uit een banner, beeldadvertentie, link of een tekstadvertentie. Het bedrag wat de adverteerder moet betalen voor een klik is dan de CPC.
CPC en PPC
Internet marketing houdt van afkortingen. Om het allemaal nog verwarrender te maken worden vaak verschillende benamingen voor hetzelfde begrip gegeven.
Zo beschrijven CPC en PPC eigenlijk hetzelfde afrekenmodel waarbij PPC staat voor Pay Per Click en CPC dus Cost Per Click betekent.
Op zich zit het verschil erin dat PPC gebruikt wordt als aanbieder van dit advertentiemodel en CPC als adverterende partij. Eigenlijk zegt de aanbieder “u moet betalen per klik” (PPC), terwijl de adverteerder zich afvraagt “wat kost een klik?” (CPC).
CPC vooral een begrip in SEA
Hoewel je Pay Per Click programma’s overal kan terugvinden speelt het vooral een rol in het adverteren via zoekmachines (Search Engine Advertising) als Google en Bing.
Het merendeel van de advertenties via Google AdWords bestaat uit Pay Per Click deals waarbij de adverteerder dus goed in de gaten houdt wat zijn CPC is per opgegeven zoekwoord.
CPC bij Google AdWords en Bing Ads
Wanneer een adverteerder adverteert via Google AdWords of Bing Ads is de CPC een van de allerbelangrijkste zaken waar op wordt gestuurd.
Bij beide advertentieprogramma’s kun je aangeven wat je maximaal per klik wilt betalen, maar dat zegt nog niets over de gemiddelde CPC die je betaalt per zoekwoord.
Hoe wordt de CPC bepaalt bij AdWords?
Vooral bij Google AdWords is het managen van de CPC een belangrijk issue. Bij Bing Ads is dit minder het geval omdat daar de kosten per klik een stuk lager liggen (maar de gegenereerde traffic ook).
Maar wat beïnvloedt de CPC bij Google AdWords?
1. Het zoekwoord:
Hoe meer concurrentie op een bepaald zoekwoord, hoe hoger de CPC. Voorbeelden van hoge CPC’s zijn bijv. “autoverzekering”, “lening afsluiten” en “online marketing”.
Hoe meer adverteerders strijden voor de schaarse ruimte, hoe hoger de CPC wordt.
2. De CTR:
De CTR of Click Through Rate van je advertentie bepaalt voor wel 70% de kosten per klik.
Hoe meer je advertentie aansluit bij het zoekwoord en je doelgroep, hoe hoger de CTR en hoe lager de CPC. Het gaat er dan echt om de concurrentie te verslaan met betere toegesneden advertenties, een uitdaging die enorm veel geld kan besparen.
Een extra pluspunt is dat advertenties met een hoge CTR vanzelf een hogere positie verkrijgen. Je betaalt dus minder per klik voor meer exposure.
3. De relevantie van de advertentie:
Hoe relevanter de advertentie, hoe meer dat beloont wordt door Google met een lagere CPC. Bovendien verhoogt dat de CTR wat nog eens invloed heeft op een lage CPC.
4. De landingspagina waar de advertentie naartoe wijst:
De landingspagina van je advertentie telt ook mee voor de hoogte van de CPC.
Idealiter moet de landingspagina precies gaan over de inhoud van de advertentie en het zoekwoord.
Overigens is dat geen afglijdende schaal, de landingspagina is of goed en relevant, of niet en dat bepaalt wel voor een stuk de hoogte van je CPC.
Maar het is zeker niet de belangrijkste factor zoals sommigen wel zeggen, dat is en blijft namelijk de CTR.
naar Kennisbank ABC voor meer tips